Vertrouwenspersoon v.v. Emst

Vertouwenspersoon v.v. Emst

De voetbalvereniging Emst wil een gezellige voetbalvereniging zijn, waar iedereen met plezier voetbalt en zich thuis voelt. Hierbij hoort onlosmakelijk ook een veilige omgeving.

Dat betekent dat we met elkaar binnen de vereniging er alles aan doen om zaken als treiteren en pesten, agressie en geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en andere ongewenste omgangsvormen zoveel mogelijk te voorkomen. Ongewenst gedrag komt overal voor en kan dus – helaas – ook binnen onze vereniging voorkomen. Wat voor de één misschien een grapje is, kan voor de ander een ongewenste omgangsvorm zijn. Het mooiste zou zijn dat degene direct wordt aangesproken op het gedrag dat als ongewenst wordt ervaren. Dat blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk. Gevoelens van onmacht, schaamte, woede of wat dan ook kunnen reden zijn dat het slachtoffer zich niet uitspreekt en er dus mee rond blijft lopen. In zulke gevallen is het goed om bij een persoon terecht te kunnen die niets doorvertelt en die een geheimhoudingsplicht heeft. Een persoon die luistert en die niets doet zonder eerst te overleggen met degene die de melding heeft gedaan wat de beste oplossing voor het probleem is. Zo iemand heet een vertrouwenspersoon.

Voor de zomer van 2022 heeft ons hoofdbestuur een erg prettig gesprek gehad met Annemarie Wijnhoud.
Na dit prettige gesprek hebben is gezamenlijk besloten om Annemarie als vertrouwenspersonen bij onze vereniging aan te stellen.

Indien jij als lid, ouder, vrijwilliger of gast van onze vereniging last hebt van ongewenst gedrag, dan kun jij contact opnemen met Annemarie, onze vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon heeft de volgende taken:

• Luisteren naar de klacht of het probleem;
  • Nagaan of bemiddeling mogelijk is;
  • In samenspraak met de klager bepalen wat de te ondernemen stappen moeten zijn;
  • Eventueel actief bemiddelen of zoeken naar een oplossing;
  • Eventueel doorverwijzen naar hulpverlening.

De vertrouwenspersoon behandelt elke klacht strikt vertrouwelijk. Alleen met toestemming van degene die de klacht of het probleem heeft gemeld, kunnen andere personen bij de zaak worden betrokken. De taakomschrijving van de vertrouwenspersoon is vastgelegd in het Reglement Vertouwenspersoon v.v. Emst.

Annemarie stelt zich graag aan jullie voor.
AnnemarieWijnhoud.jpg

Dag allemaal,

Ik ben Annemarie Wijnhoud en ben 25 jaar. Ik woon inmiddels alweer bijna drie jaar in Emst.
Sinds twee jaar voetbal ik zelf bij het damesteam 7x7 van VV Emst .

In mijn dagelijks leven werk ik als ambulant ondersteuner bij kinderen, jongeren en gezinnen. Ik kom bij deze mensen thuis en ondersteun op de gebieden waarin zij vastlopen. Dit is vaak heel divers en geen dag is hierdoor hetzelfde! Ik ben geregistreerd in het kwaliteitsregister SKJ.

In het verleden heb ik op gesloten, besloten en open groepen gewerkt. Deze groepen bevonden zich in een kliniek, waarbij ik veel ervaring op heb gedaan met verslaving en criminaliteit.

Ik ben regelmatig te vinden bij VV Emst om zelf te trainen of om te kijken bij wedstrijden. Het is ten alle tijden mogelijk om mij dan aan te spreken. Vindt je dit niet prettig, dan kun je mij een mailtje sturen of telefonisch contact opnemen.

Mailadres: [email protected]
Telefoonnummer: 06-22181986

Met vriendelijke groet,
Annemarie Wijnhoud

Reglement Vertouwenspersoon v.v. Emst

Onderstaand reglement is besproken en vastgesteld door het hoofdbestuur en zal jaarlijks geëvalueerd worden.

Waar ‘zij’ gelezen wordt, kan dit ook staan voor ‘hij’.

1. Het bestuur van Voetbalvereniging Emst benoemt een persoon die de functie van
    vertrouwenspersoon binnen de vereniging zal vervullen.

2. De vertrouwenspersoon hoeft geen lid van de Voetbalvereniging Emst te zijn.

3. De vertrouwenspersoon neemt een onafhankelijke positie in binnen de vereniging.

4. De vertrouwenspersoon heeft de volgende taken:
    a. Zij is aanspreekbaar voor (jeugd) leden, ouders en vrijwilligers voor problemen binnen en eventueel buiten de vereniging die te maken hebben met ongewenst gedrag.
    b. Indien de betrokkene in eerste instantie een bestuurslid of andere vrijwilliger benadert, kan op verzoek van de betrokkene de vertrouwenspersoon worden ingeschakeld.
    c. Alleen met toestemming van de betrokkene kunnen bestuursleden of derden in kennis worden gesteld en vindt zo nodig verder overleg plaats.
    d. Van alle zaken wordt een korte rapportage bijgehouden door de vertrouwenspersoon.
    e. De betrokkene wordt door de vertrouwenspersoon, indien gewenst, begeleid in het verdere verloop en behandeling van de melding van ongewenst gedrag.
    f. Zaken worden in vertrouwelijke sfeer behandeld en de vertrouwelijkheid is gegarandeerd.
    g. De vertrouwenspersoon adviseert het bestuur gevraagd en ongevraagd over zaken aangaande ongewenst gedrag en hoe dit te voorkomen.
    h. De vertrouwenspersoon mag gevraagd en ongevraagd op grond van de meldingen aanbevelingen doen ten behoeve van het beleid.

5. Onder ongewenst gedrag wordt in ieder geval verstaan:
    a. Pesten
    b. Fraude
    c. Agressie en geweld
    d. Discriminatie
    e. Seksuele intimidatie

6. Een lid dat als vertrouwenspersoon is benoemd, mag niet worden geschorst of geroyeerd naar aanleiding van een actie die zij vanuit haar functie als vertrouwenspersoon begaat, zolang dit niet tegen de reglementen en statuten van de vereniging ingaat.

7. Ten bate van algemene ledenvergadering geeft de vertrouwenspersoon ieder jaar het aantal meldingen over ongewenst gedrag door aan het hoofdbestuur.