vv Emst 1 verliest derby van meer ervaren buurman Wissel 1

Mulder, B.G.W.

Opstelling Emst 1

Verslag vv Emst:
De competitie startte vandaag voor vv Emst 1 direct met een beladen duel.
Op bezoek bij buurman Wissel. Een spannende derby.

vv Emst begon de wedstrijd zwak. Het jonge elftal van Willem Remerie leek wat gespannen en dat was - met name in balbezit - duidelijk zichtbaar. Wissel beschikt dit seizoen over een sterke ploeg. Het werd versterkt door een paar SV Epe spelers en denkt te kunnen mee spelen om het kampioenschap in de 5e klasse H. Het elftal heeft twee goede buitenspelers en via cross passes vanuit de laatste linie naar deze twee voorhoede spelers werd de ploeg een aantal keren gevaarlijk voor doelman Oscar Jonker.
Het resulteerde ook in een vroege 1-0 achterstand voor de mannen van vv Emst.

Na de openingstreffer kwam Emst wat beter in de wedstrijd. Het werd zelfs gevaarlijker dan SV Wissel.
Wouter van Amersvoort was met een halve omhaal dichtbij de gelijkmaker en een hard schot van Lorenzo van Gortel werd op wonderbaarlijke wijze gestopt door de Wissel doelman. Zo bleef het 1-0 tot aan de rust.

Na de rust wist vv Emst snel op gelijke hoogte te komen. Een mooie aanval werd via Wouter van Amersfoort knap afgerond door Gerben van Essen. En zo was Emst weer helemaal terug in de wedstrijd.

Van de gelijkmaker kon Emst niet lang genieten, want één onoplettendheid in de verdediging werd direct afgestraft. Een Wissel speler kon met de punt van zijn schoen tussen twee vv Emst spelers in de bal binnen tikken. Een ongelukkige tegentreffer, waarbij de jeugdigheid in de defensie van vv Emst  genadeloos werd afgestraft.

Na de 2-1 zakte Emst in elkaar en was Wissel duidelijk de betere ploeg in het restant van het duel. Het scoorde nog twee keer en daarmee kwam er een 4-1 eindstand op het scorebord.
Een ietwat geflatteerde nederlaag voor het jeugdige vv Emst.

Volgende week is vv Emst vrij. Daarna wacht opnieuw een uitwedstrijd en wel tegen VVOG.

Verslag de Stentor 'Epe/Vaassen':

De derby tussen Wissel en Emst eindigde in een 4-1 zege voor de thuisploeg. Emst had in de aanloop naar het duel de nodig pech volgens aanvoerder Gerben van Essen. ,,We begonnen de voorbereiding van het seizoen met vier keepers, maar deze raakten gaandeweg allemaal geblesseerd.' Gelegenheidsdoelman Oscar Jonker kon een afstraffing niet voorkomen.

Verslag www,hetgeldersevoetbal.nl:
Wissel start met ruime zege op Emst
Na maand van voorbereiding en oefenwedstrijden stond de eerste wedstrijd op het programma voor Wissel.  Een mooiere tegenstander kon niet worden getroffen bij de opening van het seizoen. Buurman en rivaal Emst kwam op bezoek aan de Ericaweg.

Onder toeziend oog van het vele publiek uit de regio werd er om stipt 14.00 uur afgetrapt. Wissel wou zo snel mogelijk afstand nemen en kijken of de overwinning van vorig jaar (5-0 red.) kon worden geëvenaard. Al snel leek Wissel op 1-0 te komen toen een verdediger van Emst zijn eigen doelman leek te passeren, maar het doelpunt werd afgekeurd vanwege vermeend buitenspel.

Toch viel al snel de bevrijdende 1-0 toen de jonge spits Remco van Huffelen na een kwartier de bal achter Emster keeper Oscar Jonker schoot. Wissel leek op rozen te zitten, maar Emst kwam door strijdlust ook enkele keren gevaarlijk voor keeper Thom Proper. Hij bleek zijn vorm van vorig seizoen doorgetrokken te hebben en redde uitstekend op schoten van Wouter van Amersfoort en Lorenzo van Gortel. Ook Wissel kreeg zeker kansen om de voorsprong voor rust uit te breiden. Vrije trappen van Daan Smid gingen net naast of de Emster doelman had een antwoord.

Toen vlak voor rust Nieck van Doorm op de goal schoot leek het 2-0 te gaan worden, maar de bal ging enkele centimeters naast. Na de rust leek Emst beter uit de startblokken te komen dan voor rust. Wissel had meer balbezit, maar Emst schakelde snel om indien de bal werd veroverd. Dit resulteerde ook in de 1-1. Na 10 minuten  spelen. Emst kreeg een vrije trap en was razendsnel voor het doel . Alleen miste Gerben van Essen  nu niet 1-1. Een domper voor de Kanaries, maar de rug werd al snel gerecht toen Nieck van Doorm 5 minuten na de gelijkmaker Wissel opnieuw op voorsprong schoot 2-1. Wissel zette direct door en kwam na enkele minuten al op 3-1 toen Remco van Huffelen een voorzet van Daan Smid binnenschoot. Het verzet van Emst was hiermee gebroken en Wissel kreeg nog enkele kansen op een grotere uitslag. Niels Opschoor raakte onder andere keihard de lat. Toch werd in de slotminuten de voorsprong nog uitgebreid toen ook Nieck van Doorm zijn tweede van middag liet aantekenen.

De overwinning op de rivaal werd nog lang gevierd in de kantine. Voor de selectie van Arnold Cornelisse is het nu zaak de goede start door te trekken. Beginnende volgende week tegen Wesepe. Aan het kunstgras in Wesepe zijn slechte herinneringen, vorig seizoen werd het met een 5-0 nederlaag terug naar Epe gestuurd. Zaak om dit te herstellen en met 3 punten terug te keren.

Opstelling Wissel: Thom Proper, Niels Opschoor, Henk Stoevenbeld, Erwin Buitenhuis, Michael Kloezeman, Jan Willem Lagerweij (84. Remco Kamphuis), Bas Chaigneau ©, Nieck van Doorm, Remco van Huffelen, Berrie Rozendal (55. Tom Bosch), Daan Smid (84. Kees van Laar)

Door: Patrick Scholten