VV EMST 2 snoept punt in derby af van nummer 2 Epe 4

16 februari 2014 10:00

Gerrit vd Esschert

Verslag:
Daar het de hele week regende had de harde wind het veld de afgelopen uren weer drooggeblazen. Vandaag de derby voor VV EMST 2 uit naar Epe 4. Veel bekenden bij de tegenstander maakt dit soort wedstrijden extra leuk. Dat het een zware wedstrijd voor VV EMST 2 zou worden stond vooraf al vast. Thuis werd nog met 1-4 verloren van Epe 4. Ook hadden we vandaag veel afwezigen en deden een beroep op 3 spelers van VV EMST 3. Klasse jongens, fijn dat jullie mee wilden doen.

Om 10:00 uur floot de scheidsrechter voor het begin van de wedstrijd. Vanwege het ontbreken van echte aanvallers aan onze kant en het aanvallend spelen van Epe 4 had trainer Marcel Nieuwenhuis besloten deze wedstrijd met een 4-5-1 opstelling op de counter te gaan spelen. Al vroeg in de wedstrijd waren de beste kansen voor VV EMST 2. De bal werd onderschept op het middenveld en via 1x raken over drie schijven schoot Michael Pannekoek op goal. De keeper van Epe parreerde dit schot en Thijs Post wist de rebound maar net naast te schieten. Epe was gewaarschuwd. Het spel golfde over en weer en in de 11e minuut liet spits Thijs Post de bal vallen op middenvelder Niek Vijge die met een perfecte pass Michael Pannekoek alleen op de keeper afstuurde. Michael was koelbloedig en schoot de 0-1 binnen.
De periode hierna liet Epe 4 zien goed te kunnen voetballen en vooral in balbezit erg sterk te zijn. In de 20e min kwam VV EMST 2 goed weg want in een scimmage in het doelgebied van VV EMST 2 rolde de bal richting een doelpunt maar bleef gelukkig in de plas in voor het doel steken en kon hierna weggewerkt worden. Na het startsignaal van de scheidsrechter was de onderhoudsman van Epe nog met greep en bezig bezig geweest het water weg te krijgen. (zie foto). Gelukkig voor ons was hem dat niet gelukt. Ook hierna bleeft Epe 4 de betere ploeg maar hield VV EMST 2 goed stand en waren er kleine kansen aan beide kanten.
Vlak voor rust was er trekwerk in het 16 meter gebied van de VV EMST en de scheidsrechter floot voor een penalty. Hieruit maakte Epe 4 de gelijkmaker en zo gingen we rusten met een 1-1 gelijkspel.

Na de rust 2 wissels aan de kant van VV EMST 2 waarbij aanvoerder Gerwin Tellegen met een rugblessure het veld moest verlaten.

De thee was nog niet goed en wel opgedronken en VV EMST 2 stond al weer voor. Een sterk spelende Thijs Post kreeg de bal op zo'n 20 meter voor het doel van Epe 4 en zag de keeper ver voor zijn goal staan en als Pelle schoot hij de bal met een mooie boog over de keeper van Epe 4 heen. Epe 4 bleef voetballen en het leek erop dat de clubscheidsrechter van Epe zich ook niet helemaal kon vinden in de 1-2 voorsprong voor VV EMST 2. In de 61e minuut vond hij het nodig 2x geel, dus 2x 10 minuten tijdstraf voor spelers van VV EMST 2 te geven. Dit naar aanleiding van een overtreding. Vreemde was dat het de wedstrijd hier helemaal niet na was en ook Epe 4 verbaast hierover op het veld stond. Met 9 tegen 11 was het voor VV EMST 2 zaak om zo compact mogelijk te gaan spelen. Dit kon even volgehouden worden maar in de 66e minuut wist Epe 4 toch gelijk te maken, 2-2. Kort hierna liep de scheidsrechter met de rug naar een speler van VV EMST 2 en Epe 4 toe en vond het toch nodig om deze 2 spelers ook met geel naar de kant te sturen. Beide spelers waren in discussie maar juist in positieve zin. De wedstrijd ging verder met 8 tegen 10. Dat de scheidsrechter niet helemaal goed oplette bleek 5 minuten later wel want alle 4 met geel weggestuurde spelers kwamen tegelijk weer in het veld. (de laatste 2 dus na 5 minuten tijdstraf). Met 11 tegen 11 gingen we verder. Nu bleef Epe 4 ook beter maar kreeg VV EMST 2 toch ook kleine kansen. In de 84e minuut leek Epe 4 toch met de winst aan de haal te gaan want zij kopten de bal erg mooi binnen. 3-2. Toch gingen de koppies bij VV EMST 2 niet omlaag maar werden de mouwen nog even opgestroop op jacht naar de gelijkmaker. In de 88e minuut zag de scheidsrechter een overteding van Epe 4 bij een cornerbal en bestrafde deze met de rode kaart voor een speler van Epe 4. Epe 4 was het hier niet mee eens maar toch ging de wedstrijd met 10 tegen 11 verder. In blessuretijd werd Michael van Essen diep gestuurd en kon alleen op de keeper af. Tijdens deze rush werd hij in de 16 meter van Epe 4 tegen de grond gewerkt en de scheidsrechter kon niet anders dan een strafschop te geven. Michael van Essen ging zelf achter de bal staan en schoot de verdiende gelijkmaker binnen, 3-3. Met nog een paar minuten op de klok vonden beide teams het wel welletjes en floot de scheidsrechter af.

Een leuke derby waar van alles in had gezeten en waar beide teams tevreden waren met een punt. Voor VV EMST 2 een knappe teamprestatie tegen de nummer 2 van de competitie die door hard werken als collectief behaald werd.

Opstelling:
Oscar Jonker, Gerwin Tellegen (aanv)(45e min Michael Bossenbroek), Patrick Langevoort, Alex vd Esschert (61e min Lejo Kerkdijk), Sjoerd vd Esschert, Kevin vd Haar, Niek Vijge, Roy Wagenvoort, Lejo Kerkdijk (45e min Martin Langevoort), Michael Pannekoek, Thijs Post (70e min Michael van Essen)

Geblesseerd/Afwezig:
John Berkhoff, Rolf Boeve, Delano Bruggink en Herman Eijkelboom