TKA 1 beslist degradatieduel met Emst 1 in haar voordeel.

TKA 1

13 maart 2022 14:30

A.J. Mielard

Sportpark Orderbos
Sportpark Orderbos 45
7313HN
APELDOORN

Opstelling Emst 1

Verslag de Stentor:
Emst krijgt in de vierde klasse te maken met de keiharde voetbalwetten

Het seizoen duurt nog even, maar voor TKA en Emst was het zondag al een beetje een dag van de waarheid. Door de 4-1 zege heeft TKA weer wat lucht, terwijl het avontuur in de vierde klasse voor Emst op een teleurstelling dreigt uit te draaien.

Emst-aanvoerder Lorenzo van Gortel ging na het laatste fluitsignaal toch even verhaal halen bij scheidsrechter Mielard. Al wist hij zelf ook wel dat het een zinloze discussie was. „Ik wilde gewoon even weten wat hij nou gezien had”, legde Van Gortel uit. Met zijn handen geeft hij een denkbeeldig stuk van 30 centimeter aan: „Zo’n stuk was de bal over de lijn, ik zag het zelf. Maar hij zei dat hij het niet kon zien. Ik denk dat hij naar eer en geweten heeft gefloten, maar het is wel heel frustrerend. Zeker omdat ze meteen daarna een strafschop krijgen en het 2-1 wordt. En vorige week tegen Beekbergen hadden we precies zo’n situatie. Zo gaat het als je onderin staat.”

2022-03-14_15_15_03-Emst_krijgt_in_de_vierde_klasse_te_maken_met_de_keiharde_voetbalwetten___Amateur.png

Kantelpunt
Het moment waar Van Gortel op doelt was inderdaad een kantelpunt. TKA drong wel aan, maar kon na de 1-1 ruststand het verschil niet maken. Zelfs een strafschop werd gemist. In plaats dat het 1-2 werd, kreeg TKA een tweede strafschop. Emre Akcagoz toonde zich een ijskonijn door nu wel raak te schieten. Daarmee was het verzet van Emst gebroken en kon TKA uitlopen naar 4-1.

Dat het tegenzit is weer even wennen voor Emst. Na een goed seizoen, dat voortijdig eindigde door corona, kreeg de club promotie min of meer in de schoot geworpen, doordat er plekken moesten worden opgevuld. In het eerste volledige seizoen in de vierde klasse wil het nog niet echt vlotten.

Slechts 4 puntjes verzamelde de dorpsclub, terwijl er toch hoop was dat de ploeg wat beter mee kon doen. „Het voetbal in de vijfde klasse is, met alle respect, toch wat meer op fysiek en strijd ingesteld. We hadden verwacht dat we met onze jonge ploeg beter tot ons recht zouden komen in de vierde klasse. Maar we hebben nu de onderlinge wedstrijden tegen onze concurrenten ZVV’56 en vandaag tegen TKA verloren. Dan wordt het lastig”, is Van Gortel reëel.

Verder groeien
Toch knaagt het bij de aanvoerder. Want hij heeft het gevoel dat Emst echt wel mee kan komen in de vierde klasse. „Je voelt dat het er echt wel in zit. Sommige wedstrijden hebben we afgetekend verloren, maar vaak kunnen we ook best goed meekomen, zoals vandaag.” Emst koos ervoor het hoogste jeugdteam uit de competitie te halen en die spelers over te hevelen naar de senioren. „We hebben nu een paar jongens van een jaar of 20 er bij. Ons idee was dat we daarmee de komende jaren verder konden groeien, dan zou het jammer zijn als we komend seizoen weer in die fysieke vijfde klasse spelen.”

De stemming in het TKA-kamp was uiteraard een stuk beter. Trainer Ali Aygun sprak van een dikverdiende overwinning en na de tweede driepunter binnen een week is de bravoure ook weer terug. „Ik heb voor de wedstrijd gezegd dat we niet moeten kijken naar de ploegen onder ons, maar naar de ploegen boven ons. Daar willen we naartoe.”

Younes Mansouri is domweg gelukkig bij TKA

2022-03-14_15_15_37-Emst_krijgt_in_de_vierde_klasse_te_maken_met_de_keiharde_voetbalwetten___Amateur.png

Younes Mansouri laat twee spelers van Emst zijn hielen zien. © Pim Velthuizen
Younes Mansouri is het type speler waarvoor het woord flegmatiek is uitgevonden. Hij lijkt soms zelfs wat afwezig, maar slaat dan ineens toe. Zoals kort voor rust, als hij Emst-keeper Rick Mulder verrast met een niet al te hard maar wel heel geplaatst schot in de korte hoek. „Hij verwachtte hem in de lange hoek, denk ik.”

Met die treffer zette de routinier TKA weer op het juiste spoor. Maar geen borstklopperij bij hem, want ook buiten het veld is Mansouri de rust zelve, bijna timide zelfs. Inmiddels is hij 37 jaar en heeft hij een berg ervaring bij regionale amateurclubs, maar verwacht geen bevlogen leiderschapsteksten van hem.

Dat hij nog steeds voetbalt, komt gewoon omdat hij het hartstikke leuk vindt. En TKA voelt als zijn thuis. „We hebben een heel leuke groep, met allemaal verschillende culturen, we hebben zelfs een Hollander in het team. Toch gaat dat heel goed en gaan we leuk met elkaar om. Daarom heb ik er nog zo’n plezier in.”

De selectie van TKA telt de nodige zaalvoetballers, waaronder Mansouri zelf. Dat moet een flink contrast zijn met het hobbelige veld, waarop TKA de kunsten moet vertonen. „Toch hebben we normaal wel een goed veld, hoor. Jammer genoeg is het nu een beetje hobbelig. Maar daar moet je je ook op instellen en je spel op aanpassen. Snel spelen en maximaal 1 of 2 keer raken.”

Het komt wel goed dit seizoen met TKA, weet Mansouri. Zeker na de zege op Emst, waarmee een concurrent op 6 punten wordt gezet. Hij is tevreden met hoe het gaat de laatste periode. „Ik merk dat het steeds beter gaat na weer zo’n lange pauze door de lockdown. Voetballend kan het altijd beter, maar conditioneel word ik steeds een stukje sterker. Sinds we 4-4-2 spelen loopt het beter en hebben we meer controle over de wedstrijden.”