Emst wint van Reaal Dronten en stelt hiermee 5e klasse veilig

Mannen Zondag standaard, 1, 5e klasse G

6 mei 2012 14:00

Zoelen, B. van

Na een week van speculatie, als dit, dan dat, maar als, bestaat niet. Gelukkig was het snel zondagmiddag 6 mei,  de laatste speelronde van de competitie. Op dat moment waren nog drie kandidaten die voor degradatie in aanmerking kwamen. Eén ervan was Emst, de andere tegenstander van vandaag Reaal Dronten en hekkesluiter Go ahead Deventer. Voor Emst maar 1 opdracht: winnen van Reaal Dronten en niet kijken wat er elders gebeurt. Een makkelijke opgave zou je zo zeggen zeker als je kijkt naar de heen wedstrijd die een 0-4  overwinning voor Emst opleverde. Toch was het vanmiddag natuurlijk geheel anders, beide teams hadden andere belangen.

Dit bleek ook vanuit het feit dat Reaal goed begon zonder angst speelde. Ze zochten gelijk de aanval op en creëerde zo een aantal goede mogelijkheden. Emst was gewaarschuwd en in de 8e minuut was het al raak voor Reaal. Uit een afgeslagen corner kwam de bal bij een speler vam Reaal terecht en die bedacht zich niet en haalde goed waarna de bal het doel in ging. Misschien maar goed dat dit gebeurde want de mannen van Emst schrokken wakker en begonnen te voetballen zoals ze dat kunnen en ook vaker hebben laten zien. De mouwen werden opgestroopt en Emst trok ten aanval met als resultaat een mooi uitgespeelde 1-1 van Tim Vijge en al heel snel daarna de 2-1 die sterk tegedraads werd ingekopt door Marc van de Mars. Dit was tevens de ruststand.

De tweede helft ging Emst verder zoals de eerste helft beëindigd werd.  Blijven voetballen wat dan ook al snel de 3-1 door Gerben van Essen op het scorebord bracht. Nu proberen te uitspelen en zo op eigen kracht het klassebehoud te realiseren. Daar werd nog een beetje roet in het eten gegooid door Reaal omdat zij twintig minuten voor tijd de 3-2 scoorden en Emst ook nog eens vijftien minuten voor tijd met 10 man kwam te staan omdat Tim met zijn tweede gele kaart het veld moest ruimen. Hierdoor ontstonden er nog vijftien moeilijke minuten die we uiteindelijk zonder kleerscheuren door kwamen. Omdat Go Ahead Deventer verloor van Alexandria werd na de wedstijd duidelijk dat de uitslag van onze wedstrijd alleen voor de statistieken gespeeld was en dat Go Ahaed Deventer de verliezer van de middag was en degradeerde naar de 6e klasse. Zowel Reaal Dronten als Emst spelen volgend jaar weer in de 5e klasse.

Opdracht geslaagd,  in de 5e klasse gebleven. Mannen goed gedaan een ieder is trots op jullie maar graag het niet meer zo spannend maken.

Opstelling: Jan van Zuuk, Herman Bosch, Dennis Pannekoek, Robert-Jan Goedhart, Robbert Mulder, Gerben de Groot (55e Desmond Dijkgraaf), Tim Vijge, Lorenzo van Gortel, Marc van de Mars (85e Wouter van Amersfoort), Mark van den Esschert, Gerben van Essen (78e Yoeri Zweekhorst). Niet ingevallen: Oscar Jonker. Afwezig/Geblesseerd/Geschorst: Roy Wagenvoort, Raymond de Gunst, Joost van Ark, Michael van Essen, Raymond de Gunst.