Emst niet opgewassen tegen degradant TKA

TKA 1 (zon)

Mannen Zondag standaard, 1, 5e klasse G

4 september 2011 14:00

Wagenvoort, G.

In de openingswedstrijd van het seizoen kwam titelkandidaat TKA op bezoek en won met 3-5, voor een groot deel dankzij 1 speler die op dit niveau niet thuis hoort, Cihan Ozcan. Emst begon goed aan de wedstrijd en kreeg twee 100% kansen op 1-0, die jammer genoeg gemist werden. In het daarop volgende half uur liet TKA zien hoe doeltreffend ze zijn en waarom ze een van de titelkandidaten zijn. In de 15e minuut werd een bal verkeerd terug gekopt en de spits van TKA kon gemakkelijk met het hoofd scoren. Emst kreeg in de 18e en 19e minuut op nieuw de kans om te scoren, maar wederom stond het vizier niet goed, of liet men zich aftroeven. In de 19e minuut werd eraan de verkeerde kant gedekt en onmiddellijk lag de 0-2 in het net. TKA drukte meteen door en na verkeerd omschakelen aan de rechterkant bij Emst, stond na een individuele actie de 0-3 op het scorebord. Na wederom een individuele actie, maar nu buitenom en via rechts, werd het na goed terugleggen 0-4 en een deceptie diende zich aan ondanks het feit dat Emst ook zijn kansen kreeg.

In de 30e minuut kwam Gerben van Essen op rechts goed door en bediende Marc van der Mars binnen de 16, maar zijn poging strandde jammerlijk. In de 31e minuut stopte de keeper van TKA maar ternauwernood een mooi afstandsschot van Dennis Pannekoek, liet hem los, maar er was niemand van Emst om te profiteren. In de 37e minuut werd het 0-5 nadat een slecht verwerkte bal werd opgepikt door Cihan Ozcan, de beste man aan TKA zijde, die nadat hij twee Emster verdedigers uitspeelde, de bal over Jan van Zuuk stifte. Diezelfde Jan van Zuuk voorkwam even later de 0-6, door een strafschop te stoppen. Toch bleef Emst het keer op keer proberen en na een mooie aanval kreeg Emst eindelijk loon naar werken en maakte Lorenzo van Gortel de 1-5.

In de rust werd de zaak omgezet en Emst kwam goed uit de kleedkamer. Michael kwam voor Marc en Roy kwam voor Desmond. Michael bracht veel beweging en Roy dichtte ouderwets de gaatjes die er in de eerste helft vielen. Gerben de Groot ging naar zijn vertrouwde linksbackplaats en gaf de hele tweede helft niets meer weg. Mark van den Esschert schoof een linie door naar het middenveld en speelde daar goed vanuit zijn taak. In de 53e minuut schoot Dennis Pannekoek vanaf 25 meter de bal als een streep in de kruising en TKA kreeg het moeilijk. In de 69e minuut kwam Sven Jansen voor Lorenzo en een minuut later kreeg hij zijn eerste kans die hij nog miste. Weer een minuut later, in de 71e minuut lag de bal wel in het net en werd het 3-5 na een mooie lob van Sven. Twee minuten later ging hij opnieuw goed alleen door, speelde de bal jammer genoeg iets te ver voor zich uit, waardoor de keeper van TKA kon redden anders had het 4-5 geworden. Emst rook bloed en trachtte door te drukken. TKA liet dit echter niet toe en probeerde door met name de bewegelijke Michael van Essen spijkerhard aan te pakken, het Emster aanvalsspel te ontregelen. Dit lukte, want scheidrechter Wagenvoort uit Vaassen stond vanmiddag alles toe wat tegen Michael werd gedaan, tot en met het torpederen door twee man of een elleboog in zijn gezicht. Daarnaast werd er na de 3-5 aan TKA zijde de laatste 20 minuten voor alles gevlagd tegen Emst wat maar enigszins gevaarlijk dreigde te worden of op buitenspel leek. De scheidsrechter vloot iedere keer trouw als er voor gevlagd werd, waardoor Emst niet meer gevaarlijk kon worden en de 1e nederlaag van het seizoen leed.

Opstelling: Jan van Zuuk, Robbert Mulder, Gerben de Groot, Robert-Jan Goedhart, Dennis Pannekoek, Raymond de Gunst, Desmond Dijkgraaf (46e Michael van Essen), Mark van den Esschert, Lorenzo van Gortel (69e Sven Jansen), Gerben van Essen, Marc van de Mars (46e Roy Wagenvoort). Niet ingevallen: Oscar Jonker. Afwezig: Tim Vijge, Joost van Ark.