Vv Emst 2 wint in kou verrassend van koploper KCVO 3

4 februari 2018 10:00

Jan Stijf

Opstelling

Deze wedstrijd stond eind 2017 al op het competitieprogramma maar werd door het slechte weer afgelast.

Beide teams besloten toen om de wedstrijd bij EZC’84 in Epe op kunstgras als oefenwedstrijd te spelen. KCVO 3 had geen moeite met de mannen uit Emst en won met maar liefst 1-6.

Dit weekend was het weer twijfelachtig of er wel of niet gevoetbald kon worden. Veel regen de afgelopen dagen en het zou ook nog eens gaan vriezen.

Om 8:00 uur was consul Wim Broekman al op ons sportpark ’t Hanendarp en constateerde dat de velden er goed bij lagen. Wel was het erg koud.

Om 10:00 uur werd er dan ook afgetrapt en de wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter Jan Stijf.

De mannen van trainer Erol Berdo hadden er zin in. Vorige week werd er nog geoefend tegen reserve 3e klasser WWNA 2 en deze wedstrijd werd nipt met 2-1 gewonnen. Vandaag een nieuwe uitdagen en wel de koploper uit onze reserve 4e klasse KCVO 3.

Het spel was in het begin wat onrustig aan beide kanten. Ook het toch wel zware veld maakte het soms moeilijk om te voetballen.

In de 2e minuut trok KCVO 3 ten aanval en combineerde er lustig op los richting het doel van vv Emst 2. Uiteindelijk vonden ze op randje van buitenspel de spits van KCVO en hij schoot de bal koelbloedig achter de Emster keeper Stan, 0-1.

Vv Emst 2 was overdonderd maar bleef strijden en geconcentreerd verdedigen. Naar mate de wedstrijd volgde werd Emst 2 sterker en had KCVO 3 het moeilijk.

Toch bleven ze af en toe gevaarlijk maar in de afronding miste ze vaak.

In de 21e minuut counterde vv Emst 2 scherp. De bal kwam bij Emsterspits Maximiliaan die na een aantal vlijmscherpe acties de bal teruglegde op de 16 meter waarna Michael Pannekoek de bal zeer knap binnenschoot.

De 1-1 gaf vv Emst 2 vleugels en dit mooie doelpunt smaakte naar meer. Emst ging achterover leunen en probeerde via de counter er gevaarlijk uit te komen.

De 5 mans verdediging van Emst gaf niet veel weg en in de 34e minuut werd wederom om spits Maximiliaan weg gestuurd. Hij speelde de bal richting Robbert die de bal direct terug kaatste op Maximiliaan en hoe hij het deed weten we nog steeds niet maar met een aantal onnavolgbare acties wist hij de keeper van KCVO 3 te verschalken, erg mooi om te zien.

Nu was het zaak deze voorsprong te behouden tot aan de rust.

De verdediging onder leiding van Bas bleef geconcentreerd spelen en gaf maar weinig weg. KCVO 3 raakte gefrustreerd op zich zelf en dat zag je langzaam terug in het spel. Toch bleven ze kansjes krijgen maar wisten het doel niet te vinden.

Vlak voor rust weer een counter van Emst waarbij weer Robbert en Maximiliaan een goede aanval opzetten. Dit keer was het Rick Kloezeman die uiteindelijk via een mooi schot wist te scoren, 3-1.

Met deze onverwachte maar zeer goede tussenstand werd de thee opgezocht.

In de rust moest trainer Erol noodgedwongen Martin vanwege rugproblemen wisselen, Gerben kwam voor hem in het veld.

Na de rust was het zaak zolang mogelijk de voorsprong te verdedigen en hopen op nog een aantal mooie mogelijkheden om de wedstrijd op slot te gooien. Kon Emst 2 voor een sensatie zorgen?

KCVO 3 drong wel aan en begon fel aan de 2e helft. Toch had vv Emst 2 hier weinig moeite mee. Het spel werd iets fysieker maar scheidsrechter Jan Stijf floot erg goed en hield het daar waar het nodig was kort. Na 60 minuten de 2e wissel aan de kant van Emst. De moegestreden Michel die een goede wedstrijd speelde werd naar de kant gehaald en Bram was zijn vervanger.

Er waren kansen aan beide kanten maar het bleef spannend. De mannen van trainer Erol streden voor elke meter om de voorsprong te behouden. Dit lukte erg goed. Een echte teamprestatie. Een kwartier voor tijd werd de net van een blessure terugkomen Bas gewisseld voor Wesley. Bas had als een dirigent de achterhoede dicht weten te houden maar was nu ook op. Herman ging laatste man spelen en Wesley kwam op de backposititie. Het was een dubbele wissel want ook de 3e doelpuntenmaker Rick Kloezeman ging naar de kant, hij werd vervangen door Sjoerd die eveneens van een blessure op de weg naar de basis terug is.

In het laatste kwartier werd het doel van Stan schoongehouden en werd de overwinning op de koploper binnengesleept. Een erg goede teamprestatie waar een compliment aan allen zeer op z’n plaats was. Door erg goed door onze voorhoede omgaan met de kansen, een strijdend middenveld die af en toe met oogstrelende pasjes de aanvallers wegstuurden en een knokkend, sleurend en zeer geconcentreerde verdediging werd deze terechte overwinning binnen gehaald.

Door deze overwinning stijgt vv Emst 2 weer 1 plek op de ranglijst en bezet het nu een nette 7e plek in de reserve 4e klasse.

Nu zijn we 2 weken vrij om op 25/2 a.s. verder te gaan met een uitwedstrijd tegen buurman en nummer 5 uit de competitie sv Vaassen 2. Eerder dit seizoen wist Emst 2 sv Vaassen 2 te verslaan in een bekerwedstrijd waarmee een plek in de halve finale werd afgedwongen.